MRS

Mechanische Timing

"Een goed mechanische getunede motorblok, geeft extra vermogen, levert een betrouwbaar motorsysteem op, en blijft pressteren"

Mechanische tuning

Bij mechanische tuning worden de onderdelen van de motor geoptimaliseert, extra toegevoegd, en of in de balans gebracht. Hierbij is het hoofddoel meer motorvermogen met de kwaliteit van betrouwbaarheid, hier achter schuilt efficiëntie, hoogwaardige componenten, en controle over de tuning.
Wij leveren performance onderdelen, bewerken standaard onderdelen van het motorblok, en regelen elektronisch het motormanagement van de motoren met componenten in.

Marcel Racing Sport heeft ruime ervaring in het mechanisch aanpassen van motorblokken en het elektronisch inregelen van deze, zowel voor weg of circuit gebruik.

ECU CHIP

Bovenblok Tuning

Cilinderkop optimalisatie:
De cilinderkop zelf met zijn componenten vormen een belangrijk onderdeel van het creëren van extra vermogen bij een mechanische tuning. Het extra vermogen kan oplopen tot 60PK extra vermogen.

De cilinderkop als geheel is verantwoordelijk voor:

  • Compressieverhoudingen in de verbrandingskamers
  • Ladingswisseling (timing)
  • Ladingswisseling (gasmengsel, verbrandingsgassen)
  • Ladingswisseling (stromingsrichtingen)

Cilinderkop optimalisatie's die wij geregeld uitvoeren:

  • Brengen de kop op juiste hoogte
  • Optimaliseren de verbrandingskamers (juiste inhoud en het gelijk maken van de verbrandingskamers)
  • Gasmengsel en verbrandingsgassen kanaal optimalisatie (gasstroom weerstand, gasstroom richting optimalisatie, specifieke kleptoepassingen, en klepzetel optimalisaties)
  • Part's optimalisatie (Het toepassen van performance part's, nokas, kleppen, klepveren, kleptuimelaars, injectoren)

Wij leveren ook standaard performance part's, en of klant specifieke performance part's voor de cilinderkop

Doorsnede cilinderkop

Onderblok Tuning

Cilinder eenheid optimalisatie:
De cilinder inhoud, wrijvingsweerstand, cilinder rondheid (geen werkslag), cilinder hoogte, en cilinderkoeling zijn belangrijke factoren voor een performance motor. Tijdens een tuning is een uitstekende conditie van de cilinder eenheid van belang. Dit met betrekking op wrijvingsverliezen en een juiste compressie opbouw.

Optimalisatie's die wij geregeld uitvoeren:

  • Opboren en honen van de cilinderbussen
  • Op hoogte stellen van de cilinder eenheid
  • Het laten aanbrengen van een coating op de cilinderwand (NIKASIL coating)

Tevens kunnen wij verschillende type zuigers leveren: Op de markt aangeboden standaard "performance" zuigers of "special's" project specifieke zuigers.

Onderblok

Krukdrijfstang optimalisatie:
Bij performance motoren die efficiënt met hun verbrandingsenergie moeten omgaan voor maximale asvermogen is het uitbalanseren van het krukdrijfstang mechanisme van essentieel belang.
Door het krukdrijfstangmechanisme in balans en op het juiste gewicht te brengen
Wordt er minder energie omgezet in wrijvingsenergie waardoor de motor meer asvermogen gaat leveren.
Voordelen van deze optimalisatie:

  • Minder wrijvingsverliezen aan hoofdlagers, smal-end, en big-end (en dus minder plaatselijke warmte ontwikkeling in de lagers, waardoor lagers minder snel klemlopen)
  • Minder trillingen waardoor het gehele drijfwerk minder zwaar belast wordt
  • Minder wrijvingverliezen op de clinderwand

Optimalisatie's die wij geregeld uitvoeren:

  • Uitbalanceren van kruk-drijfstang mechanisme
  • Oliefilm optimalisatie's van hoofd, smal-end, en big-end lagers

Wij leveren standaard op de markt te verkrijgen "performance" part's en "special" part's als het gaat om kruk-assen, drijfstangen en zuigers.

Drijfstang, zuiger

Kruk-as

Vulgraad optimalisatie

inlaat turbocompressor:
Doormiddel van het vermindering van wrijvingsweerstanden, luchtweerstanden, timings, en het in balans brengen van de motor kunnen velen extra PK's uit de motor worden gehaald.

Om meer vermogen uit het motorblok te halen is de vulgraad van de cilinders erg belangrijk.
Als het toerental oploopt loopt de vulgraad van een atmosferische brandstof motor terug, een motor met een inhoud van 2 liter wordt nog maar gevuld als een 1,4 liter bij een toerental van 3600 omwentelingen per minuut waardoor het effectief vermogen van de motor terug loopt.
Door het toepassen van een turbocompressor raakt motorblok optimaal gevuld ook bij hogen toerentallen waardoor er effectief meer vermogen uit het motorblok gehaald kan worden.

Wij plaatsen zowel mechanischeals als, uitlaatgasstroom gedreven turbocompressoren.

Voordelen van deze optimalisatie:

  • Heel veel extra PK`s

Optimalisatie's die wij geregeld uitvoeren:

  • Wij passen turbocompressors toe op zelfaanzuigende (atmosferische) motoren
  • Regelen standaard turbocompressors anders in via chiptuning
  • Passen standaard turbomotoren aan met zwaardere compressoren

Een extra optimalisatie is mogelijk! Wij plaatsten ook intercoolers toe, hierbij wordt de lucht alvorens de compressor ingaat terug gekoeld voor een extra massadichtheid van de lucht.
Middels deze toepassing kan er meer luchtmassa in de motor worden geladen en extra vermogenswinst worden behaald.

Wij leveren standaard op de markt te verkrijgen "performance parts" en "special parts" voor turbo en intercooler toepassingen.

Doorsnede turbo

Intercooler