MRS
Chiptuning
"Een juiste Chiptuning geeft meer vermogen op het juiste toerental"
Chiptuning
Marcel Racing Sport kan aan verschillende type motormanagementsystemen aanpassingen verrichten om meer motorvermogen te realiseren.
Zo kunnen wij de orginele chip opnieuw inregelen, een extra tussen module plaatsen(omvormer), of een compleet nieuw elektronisch motormanagementsysteem monteren en inregelen.
Vermogen winsten zijn per situatie verschillend, bij turbo motoren geeft chiptuning vaak veel extra vermogen, 20% t/m 40%.
Bij zelf aangezuigende motoren is dit vaak minder 6% t/m 8%, wil je meer vermogen, raden wij aan ook mechanische aanpassingen te laten uitvoeren.
ECU CHIP
ECU flash(modificatie orgineel motormanagementsysteem)
Elke moderne automotor heeft een bepaalde overkapaciteit die niet beschikbaar is als de bestuurder daarom vraagt. Vaak bevat de standaard ECU een softwarematige beperking voor de motor, een softwarematige opgelegde begrenzing.
Door de standaard ECU een firmware update te geven raakt de standaard begrenzing unlocked en wordt de motor en zijn componenten anders ingeregeld.
Hierdoor loopt de motor beter rond, levert deze meer vermogen.
Wij kunnen deze methode van chiptuning op veel automerken toepassen, dit zowel op diesel als benzine motoren met of zonder turbo.
Computer Input Changing (externe chip tuning)
Middels het toevoegen van een omvormer een CIC (Computer Input Changing) is het mogelijk, zonder het originele motormanagementsysteem chip te veranderen, meer motor vermogen te realiseren.
Extra bijkomende voordelen van extern chip tuning:
- De extra module kan gemakkelijk gedemonteerd worden(als nodig).
- Kan worden hergebruikt voor verschillende type auto merken (kan mee verhuizen met de eigenaar).
- Is een veilige manier van chip tuning (de originele chip wordt niet veranderd).
De extra chip module wordt tussen de originele chip en de motor met zijn componenten geplaatst. Signalen die van de originele chip worden verstuurd naar de motorcomponenten worden omgevormd in de CIC extra module. Hierdoor raken de componenten van de motor anders ingeregeld.
Dit werkt omgekeerd het zelfde: Meetwaarden die sensoren afgeven worden omgevormd en vervolgens naar de originele module verzonden. Doormiddel van deze regel opstelling heeft het originele systeem niet in de gaten dat de werkelijkheid van inregelen / proces protocol wordt veranderd.
Deze methode van externe chip tuning kan op vele type merk auto`s worden toegepast van Alfa t/m Volvo dit voor zowel benzine als diesel motor houdende auto`s "voor diesel worden wel andere CIC gebruikt maar werkt imprincipe het zelfde".
De vermogens winsten zijn situaties afhankelijk, omdat wij al veelvuldig van deze oplossing gebruik hebben gemaakt kunnen wij een goede inschatting maken. Neem vrijblijvend contact met ons op voor extra informatie.
CIC module
Vrij te programmeren ECU
Het komt regelmatig voor dat wij een compleet nieuw motormanagement systeem toepassen en inregelen. Deze methode wordt vaak gebruikt voor specifieke tunings projecten.
Met "specifiek wordt bedoel", dat er extra componenten worden toegevoegd aan het motorsysteem en ingeregeld moeten worden door het motormanagementsysteem. En of andere niet originele componenten die buiten het regelbereik of ander aansturing ver eisen.
Middels een vrij te programmeren ECU motormanagementsysteem, kunnen wij voor de motor met zijn componenten het regelgedrag bepalen en de motor met zijn componenten nauwkeurig inregelen.
Wij maken gebruik van het open ECU systeem van Kronenburg.
Met ECU systemen van kronenburg hebben wij persoonlijk goede ervaring, en zijn tevreden over de kwaliteit en extra performance producten die zij kunnen leveren. Mede door de extra part van Kronenburg en op de markt te verkrijgen performance parts kunnen wij completen, kwalitatieve tunings afleveren.
KMS ECU